dziedziną wiedzy, której celem jest kształtowanie właściwych warunków pracy. Każda firma oraz przedsiębiorstwo, a także zakład pracy muszą przestrzegać zasad związanych z BHP. Istnieją specjalne firmy, które świadczą usługi z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zatrudniając specjalistów od spraw BHP. Przepisy prawne, które regulują kwestie zachowania bezpieczeństwa oraz higieny w pracy znajdują się w Kodeksie Pracy. Każdy pracodawca oraz pracownik posiada obowiązek przestrzegania zasad BHP. Jednym z podstawowych obowiązków pracowników oraz pracodawców jest posiadanie ważnego szkolenia BHP, którego przeprowadzaniem zajmuje się odpowiednia firma. Bezpieczeństwo i higiena pracy obejmuje także zagadnienia z takich dziedzin, jak ergonomia, medycyna pracy czy też ekonomika pracy.
Kwalifikacje pracownika branży BHP
Praca jako specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wymaga od osoby posiadania odpowiednich kwalifikacji. Firma działająca w branży BHP zatrudnia odpowiednich specjalistów, którzy posiadają wiedzę oraz wykształcenie w zakresie pełnienia służby BHP. Można wyróżnić kilka szczebli pełnienia służby związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy. Podstawowym szczeblem w firmie BHP jest bycie inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, potem można wymienić starszego inspektora do spraw BHP. Kolejnymi szczeblami kariery w branży BHP są specjalista do spraw bezpieczeństwa, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Żeby rozpocząć pracę jako inspektor do spraw BHP należy posiadać zawód technika BHP, który zdobywa się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy można zostać po ukończeniu wyższego wykształcenia na kierunku związanym z BHP. Jedynie osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie może prowadzić szkolenia BHP.
Usługi z zakresu BHP
Zapewnienie swoim pracownikom odpowiednich szkoleń BHP oraz przestrzeganie zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną w miejscu pracy należy do obowiązków pracodawcy. Istnieją specjalne firmy, które zajmują się oferowaniem usług z zakresu BHP. Do podstawowych usług takiej firmy można zaliczyć szkolenia BHP oraz outsourcing BHP, czyli inaczej kompleksową obsługę w tym zakresie. Firma BHP może ponadto przeprowadzać audyty bezpieczeństwa, prowadzić dokumentację powypadkową oraz przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego. W skład bezpieczeństwa i higieny pracy bardzo często wchodzą kwestie związane z PPOŻ, czyli ochroną przeciwpożarową, oraz kwestie związane w udzielaniem pierwszej pomocy. Firma zajmująca się branżą BHP często przeprowadza więc szkolenia PPOŻ, a także kursy pierwszej pomocy przedmedycznej. Samo BHP stanowi szeroką dziedzinę wiedzy, która obejmuje zestaw norm oraz przepisów mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. W firmie zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy są zatrudnieni odpowiednio wykwalifikowani specjaliści.
Śmiało można powiedzieć że outsourcing BHP
Śmiało można powiedzieć, że outsourcing BHP jest szerokim pakietem zróżnicowanych usług, które są kierowane do właścicieli firm, przedsiębiorstw i spółek. Zakres tych usług może różnić się w zależności od tego, kto dokładnie się nimi zajmie. Na ogół jednak oferty firm oferujących outsourcing są dość podobne. Co takiego składa się zatem na oferowane przez nie pakiety?
Ogólnie rzecz biorąc można powiedzieć, że firmy outsourcingowe pomagają w zarządzaniu całościowym bezpieczeństwem w miejscu pracy. Robią to na wiele sposobów. Organizują szkolenia BHP (i te wstępne, i te okresowe) i pilnują tego, by nowi pracownicy zawsze mogli wziąć w nich udział. Pomagają też w ustalaniu przebiegu wypadków, jeżeli tylko dojdzie do nich w miejscu pracy. Każda firma oferująca pakiety usług BHP ma też prawo do wykonywania audytów poziomu bezpieczeństwa i higieny miejsca pracy oraz stanu ochrony przeciwpożarowej. Zakres usług wchodzących w skład pakietów jest naprawdę niesamowity i każdy pracodawca może na nim zyskać.