P posiadają określony termin ważności, który może się różnić w zależności od szkolenia. Najkrótszy termin ważności posiadają okresowe szkolenia BHP dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych, który wynosi 3 lata. Jest tak dlatego, że praca na takim stanowisku jest bardziej niebezpieczna i wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia wypadku lub innej niebezpiecznej dla pracownika sytuacji. Zaś najdłuższy okres ważności, bo wynoszący sześć lat, posiadają okresowe szkolenia BHP dla pracowników biurowych. Okresy ważności poszczególnych rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wynikają z przepisów BHP. Ważne jest więc powtarzanie szkoleń BHP co jakiś czas, także w celu lepszego przyswojenia i ugruntowania wiedzy dotyczącej zachowania bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy.
Rodzaje profesji w branży BHP
Współcześnie wielu pracodawców i przedsiębiorców korzysta z usług firmy działającej w branży BHP, która oferuje takie usługi, jak szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ, obsługa BHP oraz przeprowadzanie audytu bezpieczeństwa. Firma zajmująca się bezpieczeństwem i higieną pracy zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. W ramach struktury organizacyjnej firm działających w branży BHP można wyróżnić kilka profesji, które wymagają od pracownika posiadania określonych kwalifikacji. Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może zostać osoba, która posiada zawód technika BHP. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy jest osoba, która dodatkowo posiada trzyletni staż w służbie BHP, natomiast specjalistą do spraw BHP jest osoba posiadająca wyższe wykształcenie wraz z pięcioletnim stażem pracy. W ramach profesji związanych z tą branżą można wyróżnić jeszcze starszego specjalistę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz głównego specjalistę do spraw bezpieczeństwa.
Aktualizowanie przepisów BHP
Przepisy regulujące sprawy związane z BHP znajdują się w Kodeksie Pracy, który stanowi akt normatywny zawierający zbiór przepisów dotyczących wszystkich pracodawców oraz pracowników. Firma zajmująca się świadczeniem usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, takimi jak chociażby szkolenia BHP, zatrudnia odpowiednio wykwalifikowanych pracowników znających się na bieżących przepisach. W sytuacji, gdy pracodawca nie jest pewien czy jego firma spełnia odpowiednie przepisy z zakresu BHP, dobrze jest skorzystać z usługi audytu bezpieczeństwa. Audyt BHP jest przeprowadzany przez zespół specjalistów, którzy posiadają wiedzę na temat obowiązujących przepisów prawnych regulujących kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Przeprowadzenie audytu, czyli inaczej oceny danych procesów w firmie, pozwoli pracodawcy na dowiedzenie się, czy spełnia odpowiednie wymagania związane z BHP. Same przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy mogą ulegać zmianie oraz aktualizacji, warto więc regularnie sprawdzać, czy firma spełnia bieżące wymagania regulowane przez przepisy BHP.
Ryzyko niebezpiecznych sytuacji
Miejsce pracy może obfitować w różnego rodzaju niebezpieczne sytuacje, dlatego tak istotne jest właściwe przestrzeganie zasad BHP. W zależności od wykonywanej pracy ryzyko zawodowe może być różne, jednak na każdym stanowisku pracy powinno się stosować do obowiązujących zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, żeby zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznej sytuacji. W podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa w danej firmie, zakładzie pracy oraz przedsiębiorstwie pomagają szkolenia BHP, które są obowiązkowe dla wszystkich pracowników oraz pracodawców. Szkolenie BHP musi być odpowiednio dobrane do rodzaju wykonywanej pracy, ponieważ w określonych zawodach ryzyko występujące w miejscu pracy jest różne. Firma działająca w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy oferuje różnego rodzaju szkolenia BHP. Zapoznanie pracowników z grożącymi w miejscu pracy niebezpieczeństwami sprawi, że będą oni bardziej wyczuleni na konkretne sytuacje zachowując większą ostrożność podczas wykonywania pracy.